tisdag 8 april 2014

Torp of knife! - träningsläger

Medan Tobbe sprang långpass i helgen med flaskorna fulla med saft var jag på träningsläger med Centrum OK. 

Lägret gick under namnet Torp of Knife och var lagt i Knivsta. Det började på fredagen med nattorienteringstävlingen Grymnatta i Ängsjö. Tävlingen gick åt h-vete. Bommade kontroll tre och irrade runt utan att hitta den, trots tre digra försök att återgå till sista säkra och börja om. Tillslut bestämde jag mig för att skippa några kontroller och ta sexan istället. Med noga kompasskontroll fick jag åter självförtroende och tog de sista kontrollerna. 

Lördagen började tidigt med kompassfrukostövning i knivstas närområde. Gick väldigt bra! Kul!

Efter lunch var det dax för en parövning. 56 kontroller skulle plockas varav vissa var markerade med skärm och andra med snitsel. Man turades om att leda och  bytte vid skärm. Jag och Malin körde par och det gick rejält undan. Malin har ett riktigt klipp i stegen i skogen samt koll på kursen vilket gjorde att jag fick kämpa för att hänga på. Men enormt roligt med bra fart! Efter två timmars löpande kändes det i ryggen att jag varit tvungen att lyfta mer på fötterna än vad jag är van vid. Ett parti av kartan var riktigt kämpigt med mycket sten. Om jag känner mina svenska fjäll rätt så kommer KEX också att bjuda på stenig terräng. Oh my!

Stenigt värre. 

På söndagsförmiddagen hade vi en liknande parövning i skogen Lunsen som ligger söder om Uppsala. Kul att få se gamla lunsentorpet som jag hängt och berättat spökhistorier i som liten scout. Jag och Niklas körde par denna övning och vi är rätt jämna i skogen. Det flöt på bra fram till kontroll åtta som låg i svårläst mossterräng. Där valde vi att bryta eftersom tiden börjat rinna iväg. 

Kul helg helt enkelt och jag ha lärt mig mycket om orientering samt fått mycket övning på teknisk löpning vilket är välbehövligt. Förhoppningsvis kan jag hålla jämna steg med Tobbe på lördag. Mer om det kommer. 

/Anders 

Såhär glad blir man när man får se det orange/vita blänket skimmra i skogen på rätt plats. Foto: Mattias Ågren 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar