onsdag 23 april 2014

Otrogen

I tisdags var jag otrogen. Jag hade inget val. 

Centrum OK hade teknikträning i brotorp kl 18:15 och jag var tvungen att vänta in att sambon kom hem från jobbet och tog över barnansvaret innan jag kunde bege mig iväg. Jag skulle inte hinna! Däremot hade jag sett att Stockholms brantaste har gratisträningar på tisdagar i hammarbybacken kl 18:30. Det skulle jag hinna till. Hurra!

Lite smutsig kände jag mig ändå när jag satt på bussen mot gullmarsplan. Jag hade tänkt närvara på fler teknikträningar i år, framförallt för att jag behöver träna mer på min orienteringsteknik. Men jag skakade av mig känslan när jag joggade mot mötesplatsen utanför Actic i sjöstaden. På väg sprang jag rakt in ett väldigt stort gäng löpare på väg mot hammarbybacken och jag frågade om de var var från brantaste, vilket de var. 

Träningen leddes av Daniele Cardinale från Bosön och vi började med lite löpskolningsövningar efter uppvärmning. Sen blev det stegrande intervaller i svagt motlut. Efter det joggade vi upp mot ett brantare parti av backen och körde 30 sekunders intervaller (20 sec vila mellan). Detta gjordes 3 gånger i 3 set med återjogg till startplatsen emellan. Mjölksyran kom oerhört fort och låren skakade rätt bra efter varje set. Backen stegrade också mot toppen så motståndet blev högre på de sista intervallerna. Flåset fanns men musklerna tog slut innan. 

Efter detta var det bara två intervaller kvar. 100 m och en på 200 m. Låter lätt, var svårt. Vi bytte till en del av backen som var en väg med kraftigt ökande stigning. Den första biten fram till 100 m var helt ok, men sen var det brant. Jag såg inte någon som inte var tvungen att slå av på takten och gå en bit i slutet på sista intervallen. 

Själv tog jag alla tillfällen att även öva nedåtlöpning under passet, därför skråade jag ner för de brantaste partierna istället för att jogga runt backen med övriga deltagare efter sista övningen. Sen bytte jag skor till mina asfaltsdojjor och joggade ner 5 km till hemmet. 

Nu kändes det inte så smutsigt längre, bara kul och skönt. Länge sen jag fick riktig träningsvärk av löpning. Det märks att jag behöver mer backar i benen innan sommaren är över. 

Stort tack till http://www.stockholmsbrantaste.se. 

/Anders 

30 sekundersintervaller. 

Sista backen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar