fredag 2 maj 2014

Pryl - sovsäck

Eftersom min vanliga gamla sovsäck har närmare 20 år på nacken och väger otroligt mycket behövde jag skaffa en ny. Efter idelt letande i forumtrådar, leverantörhemsidor och allmänt googlande har jag fått ihop en diger lista på tänkbara säckar. Kriterierna har varit följande; 

Vikt - så låg som möjligt. 

Komforttemperatur - Temperaruren kan dala fort i fjällen och varma dagar kan mötas av minusgrader på natten. Det sista man vill är att skaka av köld en hel natt men eftersom man även kan dra på sig understället räcker det att säcken närmar sig nollan. 

Pris - eftersom jag inte har en obegränsad budget så gällde det att få ut mest bang for the bucks.

En extra detalj var att jag vill ha en säck med dragkedja för möjlighet att kunna öppna upp om det är för varmt. 

När listan hade gåtts igenom stod valet till slut mellan Cumulus X-lite 200 Zip och Pajak Radical 1Z. De låg lika i pris (under två tusen), Pajak kostade en hundralapp mer. Cumulus hade lägsta komforttemp på +3 C° mot Pajaks +1,5 C°. I vikt diffade det desto mer, iaf om man räknar i procent. Cumulus säck väger 415g mot Pajaks som väger 535g, dvs mer än en fjärdedel av Cumulus vikt extra. 

Därför landade valet på Cumulus X-lite 200 Zip. Jag valde även att ha dragkedjan på höger sida eftersom det passar mig som vänsterhänt bättre. 

Cumulus hemsida lovade leverenstid inom fem veckor, men efter bara en vecka var paketet levererat. Bra bra! 

Första intrycket var stabilt. Säcken är sydd i Petex Quantum GL och fylld med 200g dun (850 cuin). Den är 181 cm lång (passar användare upp till 185 cm) och 77/55 cm bred (top/botten). Jag tycker att jag har lagom med plats trots att jag är 180 och ganska stadigt byggd. Den packas ned till 2 liter i packsäck. Det medföljer också en förvaringssäck i mesh att förvara säcken i mellan äventyren. Extrafinesser är att det finns en liten ficka på insidan samt en dunfylld isolerande tub vid dragkedjan. 

Jag hoppas att den även håller vad den lovar när det gäller.
/Anders

 Ser och känns skön och fluffig.

Packas ned till 2 liter. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar