fredag 27 december 2013

Fartlek i Gömmarenskogen

När Kiruna Extreme först kom på tal började jag fundera på hur man bäst skulle lägga upp träningen. Min tanke var då att fokusera mer på längd än kvalitet. Efter ett par veckor med en blandning av långpass och kortare distanspass insåg jag att ett och annat kvalitetspass nog inte skulle skada. Eftersom jag bor i Hägersten så är tillgången till fina spår i skogen dålig så den mesta av min träning sker på vägar och promenadstråk i närområdet. Smålänningen saknar nästan ständigt storskogen så därför begav jag mig idag iväg, med tunnelbana och buss, till Gömmareskogen i Huddinge för ett fartlekspass. Eftersom jag sprungit i skogen tidigare litade jag blint på att jag skulle hitta vägen från busshållsplatsen. Ganska snart insåg jag att jag hamnat snett och fick gena genom samma skog som jag senare skulle "fartleka" i. Väl framme vid min tilltänkta startplats körde jag lite rörlighetsövningar och ett par snabba ruscher för att få upp lite speed innan jag drog iväg på 5 km spåret. Detta spår har jag sprungit en gång tidigare och jag minns det som ett av de tuffaste jag sprungit, framförallt är det svårframkomligt med mycket rötter och sten. Nu har det ju dessutom regnat en del vilket gjorde att stora pölar låg jämnt utspridda på de få plana delar där man kunde sätta fötterna. Bra träning!!

I slutet av augusti nästa år så räknar jag med en del (!) uppförsbackar. Därför la jag upp min fartlek så att alla motlut på sträckan skulle mötas med ett högt tempo som skulle bibehållas ett tiotal meter efter krönet. Mellan dessa ruscher körde jag ett lugnare tempo. För att summera kan man man säga att passet var mycket tufft men säkert givande. Vid ett par tillfällen gissar jag att pulsen var nära max och återhämtningen mellan intervallerna är inte på topp. Kul var det i alla fall! Avslutningsvis joggade jag tillbaka för att ta bussen hem men orkade inte vänta utan fortsatte istället hela vägen till Fruängen och tog tunnelbanan hem.

I Gömmarenskogen finns ett 10 km- och ett 15 km spår där det senare, av vissa, sägs vara ett av Stockholms allra tuffaste löparspår. Dessa måste naturligtvis avverkas inom kort!

/Tobbe

PS: Se här för  en karta över området.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar