söndag 12 januari 2014

Att hinna träna

Det här med tid är ett dilemma för de flesta. Oftast är det en bristvara. Det är många som aldrig får tid att träna. Jag är en av dem. Jag får aldrig tid utan måste skapa mig tid. Det handlar dels om att välja bort att göra vissa saker samt att skapa träningstid av annan tid. 

I det första fallet är det så enkelt att välja att gå och träna istället för att gå ut och ta en öl eller göra annat. Tidigare hann jag med både och, men nu som småbarnsförälder får jag istället disponera de en till två kvällar i veckan som jag har "egentid" efter eget tycke. Då väljer jag oftast att träna. Inte för att jag inte gillar att hänga med vänner på en bar, utan för att jag inte hinner med allt längre. Sen är det kul att träna med sina vänner också. 

Det andra är att skapa tid för träning. Att cykla eller löpa istället för att ta bussen, bilen eller tuben gör att man tar sig från punkt A till punkt B (ibland tillochmed snabbare) samtidigt som träningen blir gjord. Det låter enkelt. Och det är det. Innan jag gick på föräldraledighet försökte jag se till att springa hem från jobbet två-tre gånger i veckan samt att försöka cykla övriga dagar. Nu försöker jag se till att promenaden med barnvagnen blir en vagnrunda istället. 

Idag skapade jag tid. 

Vi skulle ut till Hässelby strand för att äta middag hos min syster med familj. En resa som tar ca en timme med tunnelbana från söder. Istället valde jag att jogga ut. Det tog en halvtimme längre och jag kunde addera 17,6 km löpning till kontot. Idag var även första vinterdagen (äntligen) så lite halt första halvan och riktigt kallt och blåsigt andra halvan av vägen (så kallt att jag fick lägga löpvantarna i kalsongerna för att undvika frostskador på vitala delar), men annars mysigt att komma ut. 
// Anders
The winter is coming.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar