tisdag 14 januari 2014

Vinterserien, del 2

I söndags sprang jag Vinterserien för andra gången i år, denna gången i före detta hemtrakter, nämligen Lill-jansskogen. Under sex års tid, med ett års uppehåll för studier Tjeckien, (något vi kanske återkommer till i den här bloggen) bodde jag på Lappkärrsberget i studentkorridor. Från och till sprang jag då i området men väldigt sällan orientering. Därför var det extra kul att återse området.

Tanken med våren har varit att försöka komma iväg på mer orienteringstävlingar och att då i så stor utsträckning som möjligt välja de längre banorna då det finns alternativ. Därför blev det Bana A som förvisso inte var obehagligt lång (7,8 km). Lite snö har ju dock fallit de senaste dagarna vilket gjorde löpning i terräng något tuffare.



Loppet gick helt okej och jag kände mig hyffsat stark. Kraftigare stigningar, likt den mellan 6an och 7an känns numera som ett skönt hinder och en bra träning inför större mål. Självklart blir jag trött, skittrött till och med, men den mentala biten är annorlunda. Orienteringsmässigt gick det också ganska bra bortsett från två mindre bommar vid kontroll 11 och 13 där jag nog la 2-3 minuter totalt. Till 11an var jag osäker på vart jag kom ut på stigen strax söder om kontrollen vilket gjorde att jag drog iväg lite för långt österut. Till 13e kontrollen får jag skylla på ouppmärksamhet då jag måste ha passerat max 2 meter från kontrollen när en annan skärm, 50 meter längre fram, tog min uppmärksamhet. Slarvigt!

Till sist kom jag i mål på 67:52, på plats 14 av 30 startande vilket är mycket likt förra söndagens tävling både vad det gäller placering och kilometertid. Nu på söndag kommer jag nog stå över då jag gissar att jag kommer vara i stort behov av sovmorgon, men fler vinterseriepass lär det bli!

/Tobbe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar